Hoe voorkom ik een burnout?

 Veel ondernemers en vooral jongeren(lees ook op NU.nl) zijn bang om een burnout te krijgen. Volgens de cijfers van het CBS is dat niet geheel ongegrond. Het aantal burnouts onder jongeren is behoorlijk gestegen o.a. door de grote tijdsdruk die ze ervaren en door flexibele arbeidscontracten. Wij geven hier een aantal tips en valkuilen weer en hoe deze te vermijden.

Slaap goed en voldoende.

Genoeg slapen is essentieel voor het goed functioneren van het menselijk lichaam. De ondernemer heeft het stempel gekregen dat werkweken van 80 uur of meer normaal zijn en dat je een watje bent als je meer dan vijf uur per nacht slaapt. Dit kan voor geen enkel mens goed zijn als het structureel wordt: de boog kan niet altijd gespannen staan, dan gaat de rek eruit! Als je moe bent, verslapt je aandacht, duren taken langer en heb je er weinig plezier in. En juist plezier in je werk, energie en aandacht zijn factoren die het verschil maken tussen een middelmatige uitvoerder en een goeie uitvoerder. Wie van die twee heeft meer succes denk je?

Zorg goed voor je lijf.

Het klinkt saai, maar het is op termijn cruciaal: met gezonde eet- en drinkgewoontes voel je je energieker en presteer je beter dan als je elke avond aan een drankje om te ontspannen. Ook als je alwéér een afhaal maaltijd besteld omdat je te druk bent om te koken draagt dat niet bij aan een gezonder lichaam. Een keer maakt niet uit, maar het gaat om de grote lijnen. Eet en drink doorgaans gezond en het effect versterkt zichzelf: voel je je eenmaal energieker, dan heb je al snel minder behoefte aan die slechte gewoontes.

Bewegen is gezond, dat weet iedereen maar voor velen van ons is het een eeuwig ‘moetje’. Geen tijd, geen zin of geen puf is de dooddoener, maar die puf komt juist terug als je genoeg beweegt. Zoek wel een moment uit waarop je er mentaal de rust voor hebt, bijvoorbeeld een tijdstip waarop er anders toch al minder productief zou zijn: smorgens vroeg of net voor het eten. Dan kost het je eigenlijk nauwelijks tijd en het geeft je een boost aan energie!

Plan je pauzes

Een pauze kan kort zijn: met een ommetje, even zitten of langer. Een avondje sauna een dagje weg of een weekend kan al aanvoelen als een korte vakantie. In deze hectische tijd kan het ook heerlijk zijn om gewoon je telefoon een paar uur op stil te zetten, Je social-media even on hold of na tien uur ’s avonds je mail niet meer checken: dat geeft rust en is een heerlijke bevrijdende ervaring.

Belangrijk is om je pauzes in te plannen en je eraan te houden. Als je altijd denkt: “Ik maak eerst af wat er moet en dan neem ik even time-out,” dan komt het er gewoon niet van: er is altijd nog werk te doen!  Om rust in je hoofd te krijgen, helpt het om langere pauzes van tevoren door te geven aan mensen met wie je samenwerkt en vertel duidelijk dat je na zessen alleen bereikbaar bent voor spoedzaken.

Als anderen er rekening mee kunnen houden, is het zelden erg dat je er even niet bent. in situaties dat het écht slecht uitkomt en je hebt er zelf meer stress van om te pauzeren, dan om deze uit te stellen, plan dan wel meteen je nieuwe pauze in.

Durf nee te zeggen

Wie weleens heeft gevlogen weet dat je eerst je eigen zuurstofmasker moet opzetten voordat je anderen gaat helpen. Je kunt anderen pas goed helpen als je zelf in orde bent en dat is in je werk niet anders. Dus loopt je hoofd over, krijg je niet genoeg slaap of staat je agenda vol? Zeg dan nee tegen de eerstvolgende die iets van je vraagt.

Komt dat niet onprofessioneel over? Welnee! Zeg eerlijk dat je er nú geen tijd voor hebt en dat je dingen alleen doet als je weet dat je er voldoende aandacht aan kunt schenken om ze goed te doen. Vertel ook wanneer je er wel tijd voor hebt. Niet elke klus is een spoedklus zo reduceer je de tijdsdruk.

Perfectionisme ok, maar wees tevreden!

Een grote valkuil bij een bepaalde groep mensen is het perfectionisme. Op zichzelf genomen niks mis met de uitspraak dat je iets goed moet doen en anders beter kunt laten. Het is echte wel frustrerend dat als je altijd streeft naar 160% en dan doorgaans makkelijk 120% haalt, er nog geen tevreden gevoel ontstaat!

Relativeer dingen naar een acceptabel niveau en je wordt een gelukkig en toch zeer productief mens. Ga voor 120% en wees blij met 100% score, er zijn hele volksstammen die dat al niet halen!

Meer, sneller, beter

In de ratrace waar vele van ons zich in bevinden moet alles sneller en beter, want we moeten door, door, door. Prestatie is het motto en daarmee komen we op die andere risicofactor voor een burn-out, die voor de hele beroepsbevolking geldt: tijdsdruk. Die is vaak hoog en dat vinden we logisch. Wie succes heeft, heeft het meestal druk. Dus wie het druk heeft, lijkt succesvol….

Voor velen is het een doel op zich geworden om veel volgers te hebben op social-media. Veel geld verdienen is er ook zo een. En na veel komt meer: targets kunnen altijd hoger. Als je een burn-out voelt aankomen en dit duurzaam wilt voorkomen zul je jezelf ander soort doelen moeten stellen en andere manieren moeten kiezen om ze te verwezenlijken. Plezier krijgen in wat je doet en hoe je het doet, dat is de sleutel tot een ontspannen werkhouding.

Delegeren kun je leren!

Bekijk wat je uit handen kunt geven op een verantwoorde manier. Dat hoeft niet meteen te betekenen dat je iemand moet aannemen want dat kan ook tot meer stress leiden. Een min-of-meer vaste samenwerking, of iemand aan wie je klusjes kunt doorspelen, werkt vaak net zo goed: Delegeren kun je leren.

De zorgen van de zelfstandig ondernemer

Voor veel mensen in loondienst is een vast contract een grote wens en kan een tijdelijke aanstelling veel spanning opleveren. Voor ondernemers en zzp’ers is die onzekerheid gewoon een vast gegeven. Het helpt om eerlijk te zijn over je kopzorgen want net doen of je druk bent levert enorme stress op en vergroot het gevoel van eenzaamheid: één van de andere risicofactoren voor een burn-out.

Hoewel de meeste ondernemers het niet graag toegeven ze liggen bijna allemaal weleens wakker van die onzekere inkomsten. De één maakt zich zorgen of er volgende maand genoeg binnen gaat komen, de ander probeert zichzelf te overtuigen van de stelling dat er over een aantal jaren toch al geen pensioenen meer bestaan, dus dat het niet erg is dat hij niets opbouwt. Nog een ander weet juist niet waar ze de tijd vandaan moet halen voor die extra klus, maar ze heeft al toegezegd want ze wil de klant niet kwijt.

Werkruimte delen met andere ondernemers, of regelmatig samenkomen, is voor veel freelancers een goeie oplossing. Onderling praat je makkelijker over zulke zorgen dan met anderen en je voorkomt eenzaamheid. Als je hier eens over wilt sparren met een ervaringsdeskundige kunt u altijd vrijblijvend contact zoeken met CompanyCoaches of wellicht is de module Burnout begeleiding iets voor je?

Kortom: werk hard en met plezier, neem je rust, eet gezond en wees tevreden!

Als je van je werk je hobby maakt, hoef je nooit meer te werken…

[/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]